Soms kan het voorkomen dat je even wat minder zin in seks hebt. We spreken dan van een verminderd libido. Een verminderde zin in seks kan af en toe voorkomen, maar wordt vervelend wanneer je er regelmatig mee te maken hebt. Zowel voor jou, als voor je partner. Gelukkig zijn er een aantal stappen die je kunt nemen om je libido te verhogen. Met deze 9 tips geef jij je libido een boost!

1. Gebrek aan spanning

Als een zaterdagavond met je partner gelijk staat aan een avond op de bank tv kijken, dan kan dat op lange termijn schadelijk zijn voor de seksdrive. Wanneer jullie al een langere tijd in een relatie zitten, is het niet vreemd wanneer geleidelijk aan de spanning minder wordt.

In een lange relatie kun je op een gegeven moment vast komen te zitten in vaste patronen, waardoor de spanning in jullie relatie wel een boost kan gebruiken.

Het kan dan goed zijn om samen meer te ondernemen. Ga bijvoorbeeld eens samen uit eten, of plan een leuk bioscoopbezoekje in.

Dit soort kleine dingetjes kunnen de vonk die je voelde toen jullie elkaar net ontmoette weer doen laten oplaaien. Samen meer dingen ondernemen heeft een positief effect op jullie relatie en zorgt op deze manier voor een hoger libido.

2. Weg met stress

Zoals we hebben gezegd kan een laag libido te maken hebben psychologische factoren. Spanning en stress kunnen een belangrijke oorzaak vormen voor een verminderde zin in seks.

Werk, kinderen of bijvoorbeeld onderhoud aan het huis hebben een grotere invloed op je seksleven dan je misschien zou denken. Te veel stress zorgt er namelijk voor dat de productie van het hormoon cortisol wordt verhoogd en hierdoor keldert het testosterongehalte.

Voordat je met je partner onder de lakens kruipt, is het van belang dat je negatieve gedachtes even los kunt laten. Het lezen van een goed boek, het oppakken van een oude hobby of een goed warm bad kunnen hier een bijdrage aan leveren.

Mensen met een hectische levensstijl hebben daarnaast niet altijd de tijd om aan het juiste aantal uur slaap te komen. Weinig slaap zorgt voor een lagere testosteron waarde, wat weer een negatief effect op je libido heeft.

3. Communicatie

Bekijk ook goed waar de stress vandaan komt. Komt het voort uit werk, de zorg voor de kinderen of heerst er een bepaalde spanning tussen jou en je partner? Logisch dat je geen zin hebt in seks als er onopgeloste ruzies of andere ergernissen spelen. Maar er niet over praten, lost niets op. Wat de oorzaak voor jouw mindere behoefte aan seks ook mag zijn, zorg ervoor dat je deze problemen bespreekbaar maakt.

Geef aan waar voor jou de problemen liggen en ga samen met je werkgever of partner op zoek naar een oplossing die voor jullie beiden werkt. Door het bespreekbaar te maken neem je voor jezelf al een hoop spanning en eventuele frustraties weg.

4. Libido verhogen: ga sporten!

Ben je onzeker geworden over je lichaam? Dan kan het best zijn dat je minder zin hebt om te vrijen omdat jij je voor je lijf schaamt bijvoorbeeld. Probeer je onzekerheid aan te pakken door meer te gaan bewegen.

Ga een paar keer per week lekker sporten en je merkt dat je veel beter in je vel gaat zitten. Maar sporten doet zoveel meer dan alleen een gezond en fit lichaam. Tijdens inspanningen gaat je lichaam stoffen aanmaken die ook nodig zijn voor opwinding. Veel sporten laat bijvoorbeeld je testosterongehalte stijgen.

5. Ga gezonder eten

Als je alleen maar fastfood eet, dan kun je niet verwachten dat jouw lichaam zonder haperen werkt. Te veel verzadigde vetten verstoppen je aders en hierdoor stroomt er minder bloed naar de geslachtsdelen.

Misschien dat je ‘m daarom niet omhoog krijgt?! Als je gezonder gaat eten, dan merk je dat je beter in je vel gaat zitten. Bovendien ga je ook merken dat je meer zin krijgt in seks.

6. Medicijngebruik

Medicijngebruik kan een grote invloed hebben op je geslachtsdrift. Vooral medicijnen die gebruik maken van hormonen spelen een negatieve rol. Hormonale veranderingen zorgen voor een verminderd testosterongehalte.

Maar ook medicijnen tegen een hoge bloeddruk en verschillende antidepressiva hebben een negatieve invloed op je libido. Houd daarom goed de bijsluiters van je medicijnen in de gaten. Vaak is er een vervangend medicijn verkrijgbaar met minder bijwerkingen.

7. Drink voldoende

Nee geen alcohol natuurlijk, maar water. Te veel alcohol is namelijk funest voor je seksleven. Een glaasje alcohol haalt je remmingen weg, maar na een aantal glazen is er niets meer over van je libido. Ook grote hoeveelheden cafeïne en frisdrank hebben een negatieve invloed op je libido.

Probeer veel water en groene thee te drinken. Water reinigt het lichaam en een goede vochthuishouding zorgt ervoor dat je lichaam meer testosteron kan aanmaken tijdens de ochtendpiek. 

Morning sex it is!

8. Zoek naar uitdaging

Probeer eens seks op een andere plek te hebben. De slaapkamer wordt vaak met seks geassocieerd en daardoor kan het wat standaard worden. Bespring elkaar eens in de auto, in de duinen of gewoon onder de sterrenhemel in de tuin. Het zorgt voor variatie in je seksleven en de spanning die het meebrengt geeft je seksleven een boost.

9. Verzorg jezelf

Een reden dat een stel minder seks heeft kan zijn dat één iemand in de relatie de ander niet meer aantrekkelijk vindt. Versleten kleding, stinken naar zweet of een slechte adem zorgt er niet voor dat de ander opgewonden van je raakt. Blijf jezelf mooi kleden en verzorgen, je partner zal dit waarderen en je zelfvertrouwen krijgt er ook meteen een opkikker van.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.